Gemeni, la școală. În aceeași bancă sau în clase diferite?

De mai bine de 5 luni, Mimozele mele sunt școlărițe în toată regula. Clasa pregătitoare… primul hop din sistemul de învățământ de stat, pe care fetele îl vor experimenta multă vreme de acum încolo. Sau cel puțin până când voi deveni milionară și, astfel, mă asigur că le pot plăti studiile la privat până când vor ajunge la facultate. Deocamdată, nu îmi pot permite, așa că fetele merg la stat. Nu spun că aici este sfârșitul pământului, deși eu nu văd nicio luminiță la capătul tunelului în ce privește învățământul de stat din România, dar lucrurile nu funcționează deloc bine…

Iar în cazul unei mame de gemene, lucrurile se amplifică. Cel puțin așa simt eu! Când le-am înscris pe fete în clasa pregătitoare am început și “documentarea” în ce privește integrarea gemenilor în sistemul școlar. Dincolo de emoțiile mele firești de părinte – “Cum se vor integra? Le va plăcea? Se vor descurca?” -, au apărut și întrebările de genul “Cum ar fi mai bine: să stea în aceeași bancă sau să fie chiar în clase diferite?”.

Sincer, ideea de ar fi în clase diferite m-a speriat cel mai tare! Cât de afectate ar fi ele să se despartă? De când s-au născut și până acum, singura dată când au fost departe una de cealaltă s-a întâmplat când aveau un 1 an, iar eu a trebuit să mă internez cu Adnana din cauza unei viroze puternice timp de două zile. În rest, doar câteva ore când trebuia să ajung cu vreuna dintre ele la dentist sau la medicul de familie.
În plus, eram îngrozită de faptul că ar trebui să mă împart între două învățătoare diferite, între excursiile cu clasa, serbările școlare și așa mai departe. Nu mai zic de grupurile de părinți WhatsApp… o altă nebunie! Nu, n-ar fi fost 2 grupuri diferite, ci 4! O să revin cu o altă postare despre nebunia de pe WhatsApp când vine vorba despre școală!

►Citește și În spatele motivației stă o nevoie! Ce se întâmplă în cazul gemenilor?

Așa că, după ce le-am înscris la școala pe care am considerat-o potrivită pentru ele, am început să întreb în dreapta și-n stângă despre cum le este mai bine gemenilor la școală: În aceeași bancă ori în clase diferite? Și am primit o mulțime de răspunsuri, mai ales de la mămicile de gemeni din grupurile de pe Facebook. Multe dintre ele stabilite în țări străine, unde sistemul de învățământ diferă de al nostru. Cele mai multe mi-au povestit că gemenii au fost separați: unii în bănci diferite, alții chiar în clase diferite. Chiar ar fi o regulă în unele state ca gemenii să fie separați.
De exemplu, potrivit unui studiu olandez publicat în revista Journal of Epidemiology and Community Health, separarea fraţilor gemeni la şcoală nu are niciun impact asupra rezultatelor şcolare.

Tinca Polderman de la VU University din Amsterdam, autoarea studiului, a monitorizat 2.003 de perechi de gemeni olandezi născuţi între 1986 şi 1993, până la vârsta de 12 ani. Dintre aceştia, 839 perechi erau gemeni monozigoţi şi 1.164 perechi erau gemeni dizigoţi.

La vârsta de 12 ani, peste 70% dintre gemeni au studiat în aceeaşi clasă în timpul perioadei de şcolarizare, 19% au studiat în clase diferite dar paralele, iar 9% au împărţit aceeaşi clasă doar pentru o anumită perioadă de şcolarizare.

Nivelul de cunoştinţe a fost măsurat la vârsta de 12 ani cu ajutorul testului olandez CITO, care analizează mai ales cunostiintele lingvistice şi matematice. Cercetătorii nu au remarcat diferenţe semnificative între rezultatele celor trei grupuri, indiferent dacă era vorba de gemeni monozigoţi sau dizigoţi, de băieţi sau de fete.
Oamenii de ştiinţă au testat cu această ocazie un eşantion mai mic de voluntari, pentru a vedea dacă gemenii din aceeaşi clasă prezentau o tendinţă mai pronunţată decât ceilalţi participanţi de a avea aceiaşi prieteni. Cercetătorii au aflat că lucrurile stau într-adevăr astfel, însă acest rezultat nu este deloc surprinzător, deoarece prietenia din şcoala primară se bazează în principal pe apartenenţa la aceeaşi clasă.

„Decizia de separare a gemenilor ar trebui luată de către profesori, de către părinţi şi de către copii, în funcţie de caracteristicile fiecărei perechi de gemeni”, au concluzionat cercetătorii olandezi.
Prin urmare, studiul nu m-a ajutat prea mult…

Ce s-a întâmplat cu Mimozele?

În primele două săptămâni au stat în aceeași bancă. Însă învățătoarea lor m-a întrebat dacă le poate despărți: să le mute în bănci separate. Vorbeau, îi răspundeau, scăpau creioanele… “Probleme” pe care eu le-am pus mai degrabă pe dificultățile de adaptare la un colectiv nou, la un sistem nou, și nicidecum pe faptul că sunt surori gemene. Și cum Antonia a avut dificultăți mari în a se adapta la școală, am rugat-o pe doamna învățătoare să le mai lase împreună încă o săptămână.

Între timp, le-am explicat ce se va întâmpla și, în ciuda protestelor firești de altfel, au acceptat că nu vor mai fi colege de bancă. Dacă pentru Adnana, extrem de sociabilă, nu a fost nicio problemă în a sta cu alți copii în bancă (în primele două luni de școală, copiii își schimbau colegii de bancă la două-trei zile), atât cu fete cât și cu băieți, pentru Antonia experiența a fost mai dificilă. Fiind o fire mai liniștită și mai conștiincioasă, doamna o tot muta cu băieți mai neastâmpărați. Am înțeles că e o “practică” obișnuită în rândul educatoarelor și învățătoarelor de a așeza un copil cuminte lâîngă altul mai agitat. Dar, pentru Antonia, această “practică” s-a transformat într-o altă sursă de stres. Până la urmă, după ce am discutat și cu doamna învățătoare, Antonia a fost mutată cu o fetiță în bancă. Iar lucrurile au început să se așeze…

Cum evoluează Mimozele în bănci diferite?

Sunt încă în clasa pregătitoare, așa că nu cred că îți poți forma o opinie concludentă. Cert este că la testele Comper amândouă au obținut 100 de puncte. Da, știu că aceste concursuri nu sunt relevante… dar îți poți face o idee.

În timpul orelor, se mai caută cu privirea, mai ales Antonia o urmărește constant pe Adnana… pentru a-mi raporta mie ce “prostioare” mai face sora ei! Sunt încă în faza în care pâra este una dintre activitățile lor ca surori! Doamne, de zeci de ori aud pe zi “Mami, Antonia mi-a zis așa!”, “Mami, Adnana mi-a luat creionul!”, “Mami, Anto nu mă lasă!”… Oare, când se termină etapa asta?!?!

Însă, atunci când dau de greu, imediat sar una în ajutorul celeilalte! Au un fel aparte de a-și lua apărarea…

La voi cum a decurs adaptarea gemenilor la școală? Stau în aceeași bancă? Sunt în clase diferite? Vă aștept poveștile pe această pagină, la comentarii! Sau pe pagina de Facebook cu un Like și un Comentariu!

Autor: Cătălina Matei

De vreo 15 ani încoace, scriu cu acte în regulă în media românească. Am debutat în print, unde am și prestat mai bine de 9 ani, însă hârtia nu mai are trecere mare în România, așa că am trecut în online, unde totul se mișcă pe repede înainte. Între timp, m-am antrenat în "parenting", atât în viața reală, căci sunt mamică de gemene, cât și în "www", mai precis pe www.kidmagia.ro și pe www.2mimoze.ro. Despre ce îmi place să scriu? În primul rând despre oameni. Să le aflu poveștile direct de la ei, prin viu grai, nu prin email...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.