Tabăra urbană de vară Logiscool: Cum au învățat Mimozele să programeze în joacă

După ce s-au întors din prima tabără din viața lor de școlărițe, pe care au petrecut-o lângă Bran, la Sohodol, Mimozele au avut parte de încă… o tabără! De data aceasta, de una urbană, la Logiscool Muncii, unde timp de 5 zile au urmat cursul de programare “Kodu 3D Game Design”. Cum s-au descurcat, în condițiile în care fetele nu știau nici măcar să folosească un mouse?! MINUNAT! Prin urmare, vor să participe și la alte cursuri, din toamnă!

Am încercat din răsputeri să limitez accesul Mimozelor la device-uri, speriată fiind și de exemplele din jurul meu. Cunosc nenumărate familii în care copiii sunt dependenți de jocuri. Nu mănâncă fără tabeltă ori telefon în față, nu își îndeplinesc sarcinile sau nu își fac temele fără a fi condiționați de accesul la calculator ori la console. Cât despre violența prezentă în multe jocuri nu mai vorbesc…

Adnana și Antonia au primit tablete de la 4 ani, deși eu nu prea am fost de acord, însă tatăl lor le-a făcut o surpriză… Și lor și mie! Bineînțeles, au început cu diferite jocuri și videoclipuri pe YouTube, însă am văzut cât de repede și cât de mult le-a acaparat tehnologia. Nu, nu mi-a plăcut deloc să le văd “hipnotizate”, prin urmare la prima “abatere” am aplicat și prima pedeapsă: am restricționat accesul la ecrane. Nu au avut voie decât o oră, în weekend! Între timp, această “pedeapsă” s-a transformat într-o regulă. Norocul meu, dacă pot spune așa, că sunt două și se iau cu joaca ori în weekend ieșim la plimbare, așa că uită de tablete. Iar când își aduc aminte… sunt descărcate. Ce-i drept, când am plecat în vacanțe, cu mașina, la drum lung, tabletele au fost folosite din plin! Însă doar atunci!

Prin urmare, Mimozele nu prea au avut acces la device-uri, decât la cele cu touch screen. Sunt conștientă de faptul că tehnologia va face parte din viitorul lor profesional, într-o formă sau alta, însă am vrut să nu fie expuse atât de mult încă din primii lor ani de viață.
În momentul în care am primit propunerea de a le înscrie la o tabără urbană de vară Logiscool, am stat și m-am gândit mult timp… Oare, nu voi deschide cutia Pandorei?!
Aflând însă mai multe lucruri despre Taberele Urbane de Programare și Tehnologie de la Logiscool, am decis să le înscriu pe fete la cursul programare “Kodu 3D Game Design”, de la Logiscool Muncii. Găsiți aici mai multe detalii despre taberele urbane!

Cum a fost? După patru zile în programul de jumătate de zi, de la 9.00 la 12.30, cu două pauze pentru gustări și socializare, Mimozele și-au creat propriul joc. În condițiile în care fetele nu știau să folosească un mouse si nici care este tasta Enter!

Era de așteptat că ele să fie încântate și să învețe repede să folosească mouse-ul și tastatura, căci copiii din ziua de azi se nasc cu tehnologia în sânge! Lasă-i unui bebeluș de 6 luni un smartphone să se joace și ai să fi uimit!

La fel de uimită am fost eu când am văzut ce au programat după 4 zile de cursuri! Dovada… în video-urile de mai jos!

După 4 zile de cursuri în tabăra de vară de la Logiscool Muncii, Mimozele deja își creează propriul joc!

Cum arată o cursă de motociclete programată de Mimoze!

Cât despre teama mea de a le crea o dependență de calculator… iată ce lămuriri am primit de la Georgiana Timofte, manager Logiscool Muncii:
“Cursurile noastre pornesc de la alfabetizarea digitală. Este clar că, în viitor, în niciun domeniu nu vom putea performa fără a avea bazele. Și vorbim despre viitorul apropiat. Nu-i văd pe copiii din generația actuală 7-9 ani lucrând altfel decât pe calculator. Inclusiv cei care vor face arte… se poate picta / desena pe tablete. Acest lucru nu înseamnă că juniorii trebuie să petreacă ore întregi pe device-uri. Pornim treptat, sub forma jocului, pentru că ei prind foarte repede. Și, la un moment dat, începând din clasa a treia, pot face altfel proiectele de la școală. De exemplu, pot face o altfel de prezentare în Power Point. Sau pot participa la un concurs de tehnologie unde pot aplica ce au învațat la cursurile noastre. Astfel, contribuim la creșterea încrederii în forțele lor, le dăm curajul să progreseze.
În plus, pe lângă cursurile de programare noi le oferim, prin intermediul taberelor de vară, și posibilitatea de a încerca și alte domenii: editare foto / video, producție video, aplicații Android.

În ce privește expunerea lor, mai precis despre durata timpului pe care cei mici îl petrec în fața ecranelor, fiecare părinte trebuie să-și găsească propria metodă, ținând cont de recomandările medicilor și psihologilor. Nu există rețeta standard care se poate aplica tutror copiilor, pentru că fiecare este unic. Însă fiecare părinte trebuie să impună o limită atât a timpului petrecut în fața ecranelor, cât și a conținutului pe care ei îl accesează”.

Cu ce îi ajută un curs de programare pe copiii din categoria de vârstă 7 – 9 ani și nu doar pe ei?


În afară de faptul că le dezvoltă gândirea logică, învață cum să aplice matematica: de exemplu, ce înseamnă să crească pe orizontală sau să scadă pe verticală, unde trebuie poziționat personajul din jocul pe care ei îl creează în jocul respectiv. Sunt elemente de logică matematică pe care ei încă nu le-au învățat la școală, dar pe care le deprind aici prin joacă.
“Kodu 3D Game Design”, cursul pe care fetele l-au urmat, este destinat doar modulelor de vară și este o introducere în lumea programării, prin joacă evident. Din toamnă, vor putea urma la Logiscool cursuri de programare care se fac în platforma educațională Scoolcode, care a fost creată de unguri.

Tot Georgiana m-a lămurit și în ce privește aplicabilitatea acestor cursuri. “Pentru categoria 7-9 ani, este suficientă o oră și jumătate pe săptămână ca ei să deprindă bazele programării. Am avut copii care, la sfârșit de modul au avut lecție de proiect și și-au făcut ei, pe loc, propria aplicație. De exemplu, într-un joculeț, un rechin se deplasează stânga, dreapta, sus, jos cu ajutorul săgeților, după ce a fost programat în prealabil să se miște cu aceste comenzi. Vin peștișorii, random, iar în momentul în care rechinul atinge pe unul dintre ei se înregistrează un scor. Sau, un alt exemplu, au făcut un quiz, întrebări cu variante de răspuns. În momentul în care se răspunde corect, primesc un scor. Totul este sub formă de joc. Nu învățăm azi teorie și vedem mâine dacă o punem în practică. La fiecare sesiune de curs au o aplicație finalizată. Când pleacă de aici, au gata propriul lor joculeț. Pe măsură ce avansează, sunt mai multe noțiuni pe care le stăpânesc. Dacă, la început, învață cum să deplaseze stânga, dreapta și să introducă un mesaj în momentul în care Scufița Roșie se întâlnește cu Lupul, treptat ajung să pună condiții și variabile: scoruri, bonificații”.

Ce se întâmplă dincolo de jocuri? După 15 ani, copiii care au învățat să programeze jocuri pot trece foarte ușor la orice limbaj de programare. Aici lucrează pe Java Script, care este unul dintre cele mai cunoscute limbaje de programare.

“Se spune că un programator poate învăța în 6 luni orice cod dacă are bazele programării. Scopul acestei școli este să fixeze aceste baze elementare care să-i ajute pe copii, în viitor, să poată deprinde orice limbaj de programare. În prezent, primele 10 companii din lume folosesc 8 limbaje de programare diferite. Ei trebuie să fie pregătiți și să aibă , astfel încât să poată lucre în orice limbaj de programare care va fi la momentul respectiv și care va fi util pentru domeniul în care va activa”.

M-am lămurit! În viitorul deloc îndepărtat fetele mele vor avea nevoie de programare. În contabilitate, în medicină, în resurse umane, în agricultură… totul va fi programat. Recunosc! Din acest punct de vedere… sunt depășită!

Îmi amintesc de prima mea experiență cu un calculator. Aveam 17 ani când părinții mei, cu ajutorul unui credit de nevoi personale, mi-au cumpărat primul calculator: un Pentium I. Nu folosisem niciodată, doar ce văzusem prin filme. Nu știam nici cum să-l închid! În prima seară, cred că am stat vreo trei ore la telefon cu o prietenă mai mare decât mine, care făcuse ceva cursuri de calculator și care mi-a explicat cum se închide o fereastră din… X! N-am știut să-i dau comanda Shut Down. L-am închis din buton… Aveam să aflu mai târziu ce prostie am făcut!

Revenind la Mimoze, experiența de săptămâna trecută a fost una mai mult decât benefică. Pe lângă distracție, au mai și învățat lucruri pe care eu nu am cum să le explic. Iar aici a contat foarte mult și trainerul pe care l-au avut, pe Ștefan. Simpatic, răbdător și cu aptitudini de pedagog. De altfel, toți trainerii pe care i-am întâlnit la Logiscool sunt așa, aleși pe o sprânceană dintre studenții de la Cibernetică, Automatică, Politehnică…

La sfârșitul modului, copiii au fost… premiați!
Așa arată un trainer cu 2 Mimoze în brațe! 😉

Dar, mai bine, le las pe Mimoze să vă povestească ce le-a plăcut! Vezi video-ul de mai jos:

Final de tabără urbană!

Copiii voștri cât timp petrec pe device-uri? Cum stabiliți limitele? Și ce jocuri accesează? Vă aștept poveștile pe această pagină, la comentarii! Sau pe pagina de Facebook cu un Like și un Comentariu!

Autor: Cătălina Matei

De vreo 15 ani încoace, scriu cu acte în regulă în media românească. Am debutat în print, unde am și prestat mai bine de 9 ani, însă hârtia nu mai are trecere mare în România, așa că am trecut în online, unde totul se mișcă pe repede înainte. Între timp, m-am antrenat în "parenting", atât în viața reală, căci sunt mamică de gemene, cât și în "www", mai precis pe www.kidmagia.ro și pe www.2mimoze.ro. Despre ce îmi place să scriu? În primul rând despre oameni. Să le aflu poveștile direct de la ei, prin viu grai, nu prin email...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.